Alla inlägg under oktober 2009

Av Tomas Ericson - 27 oktober 2009 22:39

Nu har mitt frekventa bloggande mattats...redan. Har haft mycket grublerier på senaste. Kom hönan före ägget? Kan man ha trekant om ens alter ego är schizofrent? Hur långt är det till Bengtsfors om man kryper? Nej, jag har inte funderat..jag har helt enkelt inte orkat. Ärlighet varar längst som Thomas Bodström skulle sagt.


Igår fick jag låsa upp vilorummet på jobbet då en muslim ville in och be sin bön. Det är inte första gången. Jag vet inte riktigt hur det där fungerar men han går alltid in vid samma tidpunkt. Är man tvungen att be vid samma tid? Har man synkroniserade klockor? Om någon ber från Sverige och en annan från Saudiarabien, då borde han från Saudiarabien få fram sin bön först till Mekka. Får han då svar på sin bön först och blir den som bor längst bort lottlös? Jag menar, om han i saudiarabien ber och önskar sig en ny cykel samtidigt som svensken också ber om en cykel och Allah bara har en cykel. Får svensken då vara utan? Får han chansen att be om något nytt eller har han förbrukat sin bön? Herrens vägar äro outgrundliga...


Dags att ta sin medicin...psykofarmaka akhbar!

Av Tomas Ericson - 21 oktober 2009 22:08

Åter igen begav jag mig bort från mitt strömlösa kontor för att söka lyckan bland seniorerna i Karlstads kommun. Idag kände jag mig som ett glatt mördarvirus som trängde mig på hos de gamla.


Glatt kom jag in till första damen med en kasse förnödenheter från den lokala Konsumaffären. Dialogen kan sammanfattas så här.

- Hej, här kommer jag med varor från Konsum. Är allt bra med dig?

Ett långt indraget andetag och en klar och tydlig utandning senare....

- Nej, det är inte bra. Det är aldrig bra. Det blir bara sämre och sämre.


Lyckades åtminstone få ett leende innan jag kilade vidare till nästa muntra senior.


Efter X antal påringningar och knackande öppnades dörren av en kort äldre dam som, innan jag hann hälsa, förklarade för mig hur sjuk hon var. Dessa munterheter fortsatte dagen igenom med vissa undantag.


Jag vill nog fan inte bli gammal...och inte vill jag bli som "bonde söker fru - Roger" heller. Jag är kanske rätt negativ jag också.


Idag tvingades jag dessutom uppsöka damernas på arbetet. Låt oss kalla det könskvotering. Nöden har ingen lag.

Av Tomas Ericson - 19 oktober 2009 11:23

Har ni aldrig sett en praktikant förut? Ica-reklamen är underbar, har alltid gillat deras reklamsnuttar men den här är ändå bäst. Undrar när alla negativa reaktioner kommer från det korrekta folket? Hade man visat en sådan reklamfilm i USA hade man säkerligen hängts upp i sina testiklar och tvingats stå ut med mormonpredikan tills det runnit krucifix ur öronen. Tur att Sverige är mer öppet för denna typ av humor.


Har någon hört hur det går med Michael Jacksons död? Blev han mördad eller dog han naturligt? Har inte hängt med i nyheterna runt den killen. Förstår inte varför någon skulle anstränga sig att försöka mörda honom i detta moderna samhälle där ALLA plastprodukter återanvänds. Snart är han på scenen igen.

Av Tomas Ericson - 18 oktober 2009 15:45

I mitt arbete träffar man på många äldre som man får småprata med, vara trevlig och kanske få sig något nybakat, men för några dagar sedan kom jag fram till en tant som vänligt hälsade, pratade och sedan slängde hon fram den gamla klyschan "det var bättre för..."


Då tänkte jag att nu är det dags att slå hål på tantens nostalgidrömmar. Det var inte bättre förr, du MINNS bara det som var bra. Folk dog tidigare pga okunskap, du hade inte rösträtt, Jack the ripper slapp oroa sig för dna-test, alla dina minnen du bevarat finns enbart i svartvitt TROTS att du drog en nylonstrumpa över teven, Hagge Geigert var en kul kille, blöjor skulle knytas med "snibb", osänkbara skepp sjönk, digerdöden och spetälskan skördade mängder av liv, kyrkan uppmanade församlingen att stena folk, kebabrullen fanns inte, aga var tillåtet och till råga på allt fick inte bebisar amma utan skulle leva på nävgröt och fläsk, risgrynsgröt och fläskkorv.


Nej, tacka vet jag Googleåldern!

Av Tomas Ericson - 17 oktober 2009 13:50

Man kan tycka att barn är söta, snälla, näpna och många andra positiva adjektiv. Ett adjektiv som dock inte stämmer in på barn är att de är smarta.


Igår satt jag i firmabilen och lyssnade på P1 där det satt en expertpanel av barn(!) som svarade på lyssnarnas frågor. En återkommande fråga handlade om mobbing och barnen berättade om sina erfarenheter av detta ämne.

- När jag såg en kille mobba en yngre kille gick jag fram och sa "Sluta mobba såna som är mindre. Mobba någon i din egen storlek!"


Ungen försökte givetvis framstå som en klok och duktig flicka men va fan...man ska väl inte mobba folk oavsett ålder och storlek. Jag menar..är man tjock är det ju kört direkt. Då är man ju säkerligen större än alla i sin omgivning och förtjänar enligt denna flicka att mobbas. De andra barnen höll med förutom en unge..tack och lov..men han visste inte ens vad mobbing var.


Nu är det dags att gå runt i kvarteret och stänga av vattnet. Blir att dra en nylonstrumpa över huvudet så grannarna blir lite skärrade när jag genar över tomterna.

Av Tomas Ericson - 16 oktober 2009 13:30

Det var grävlingen.

Av Tomas Ericson - 15 oktober 2009 19:59

Skogstokig...jag blir skogstokig...skogstokig?


Vem är det egentligen som lagt grunden till det uttrycket? Vem i skogen är det som är så enormt tokig? Är det björnen? Är det vargen? Är det träden som är tokiga? Haren? Är det den annars så kloka ugglan som flippat ur? Jag går fan bet på detta. Nu ska jag bygga mig en tokigfälla och bege mig in i skogen för att söka svar.

Av Tomas Ericson - 14 oktober 2009 22:45

Nu börjar influensavaccinet sprida sig och mannen med plakatet "grisdöden är här!" har vandrat bort från gatorna. Härligt när julen är på väg, vem vill ha en julskinka med herpesblåsor på sitt julbord? Det skulle väl vara veganerna då.


På tal om dessa arga veganer som bränner minkfarmar, släpper ut djuren ur sina burar och kastar gatstenar på köttransporterna. Jag har en idé som skulle kunna få veganerna på lite bättre humör. De verkar ju i huvudsak ogilla pälsindustrin och köttätandet världen över. Om då alla skulle skinnflå ett varsitt djur och sedan mata det med arsenik. Då skulle ju ingen kunna göra pälsar av dem och ingen skulle heller kunna äta dem pga giftet. Vore inte det galant så säg?


Nu har precis VM-kvalet i fotboll avslutas och Sverige tog sig inte till Sydafrika. Gissa om vi kommer bli stämplade som apartheidmotståndare och en främlingsfientlig nation världen över. Jävla Zlatan!



Ovido - Quiz & Flashcards